rockyteam píše:juraj_vranak píše:tak tak, ten mitus ohledne kilometrov, neviem aky blbec to vymyslel a kto sa tym riadi.. vzdy je to individual... videl som benziny s 600tis km a bol to motor 1,6 v octavke, a uplne v poho .. a to ze diesel vydrzi viac ? podla mna je jedno aky je ten motor, prvorada je udrzba toho motoru..
No byl jsem na dovolené v Řecku a jel jsem taxíkem, který měl najeto kolem 750 000km.
Chce to asi pravidelně měnit olej a rozvody. Nic mě jinak nenapadá. Možná to nechat pořádně zahřát a pak jezdit. Někdo tomu dává kouř hned po nastartování.
Benzínové motory mají oproti naftovým obecně (teoreticky, v praxi samozřejmě záleží především na způsobu užívání a údržbě) kratší "kilometrovou" životnost, neboť jejich principy tvorby směsi ve válci se liší. Když pomineme problematiku co nejrychlejšího dosažení provozní teploty motoru (ta má samozřejmě zásadní vliv na životnost u obou druhů motorů), tím hlavním omezujícím faktorem životnosti je u benzínových motorů kontakt směsi benzinu a vzduchu se stěnou válců, kdy dochází k narušování olejového filmu, a tedy zhoršení mazání kluzných ploch pístních kroužků a válce (čím studenější motor, tím více benzinu ulpí na stěnách válce). To pak vede ke zvýšenému otěru materiálu a postupně ke zhoršení kompresních vlastností válce jako celku.
Oproti tomu u naftových motorů se směs tvoří přímo ve válci vstříknutím jemně rozprášené nafty pod vysokým tlakem do čistého, předem nasátého vzduchu. Protože nafta prakticky bezprostředně začne hořet, k jejímu přímému kontaktu se stěnami válců nedochází.
Přiznávám, že kvůli stručnosti jsem celou problematiku zjednodušil, nicméně rámcově by to takto mělo platit. To, že jeden konkrétní benzínový motor "přežije" jeden konkrétní naftový je pak spíše dáno rozdílnými provozním režimy - např. dlouhé trasy ujeté s motorem s provozní teplotou oproti popojíždění po městě s téměř studeným motorem, časté studené starty, atd.
Jak už bylo zmíněno v předchozích obecně motory s větším objemem (a počtem válců) bývají provozně spolehlivější oproti svým "útlejším kolegům", což je dán zejména rozložením jejich mechanické zátěže (která právě působí provozní opotřebení) do větších materiálových ploch a objemů. Tím jsou tak celkově "méně namáhány" a "déle vydrží"