Kolik je správné dobijeci napětí

Sedačky, volanty, palubní desky, elektro...

Moderátoři: VWMysak, vtuni, HANZ500, MartinZ22

Uživatelský avatar
tom.ik
VWagenista
VWagenista
Příspěvky: 1327
Registrován: 07.11.2009 16:10
Bydliště: Písek ok.F-M sev.morava
Kontaktovat uživatele:

Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od tom.ik »

Zdravím,hledal jsem to tady v X přispěvcích a hodně se to tady rozchází,někteří píšou od 13,8V do 14,4V jiní zase že od 13,00V do 14,00V atd .Mně to dobíjí 13,7V je to tedy ještě dost nebo už bych měl dělat něco s altikem,díky. :roll:
SEAT ALHAMBRA 1.9 Tdi 85 kW+chip od Tdi Drapek
vw golf IV 1.9Tdi 81kW+chip
škoda SUPERB 1.8T tiptr. LPG
BMW 320i 6V,vw golf I 1.6i,golf II 1.6D,golf III 1.9D

Uživatelský avatar
Goauld
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4727
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Goauld »

Aby se baterie nabila na plnou kapacitu, musí alternátor dobíjet napětím 14,4V Pokud dobíjí míň, měl bys nechat udělat repas, jinak se ti může stát, že někde zůstaneš viset z vybitou baterkou.
GOLF IV 1.9TDI ; Jeep Grand Cherokee WK2 5.7 HEMI

Uživatelský avatar
tom.ik
VWagenista
VWagenista
Příspěvky: 1327
Registrován: 07.11.2009 16:10
Bydliště: Písek ok.F-M sev.morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od tom.ik »

No to jsi mně moc nepotěšil čoveče,ještě že mám jeden altik doma navíc 8)
SEAT ALHAMBRA 1.9 Tdi 85 kW+chip od Tdi Drapek
vw golf IV 1.9Tdi 81kW+chip
škoda SUPERB 1.8T tiptr. LPG
BMW 320i 6V,vw golf I 1.6i,golf II 1.6D,golf III 1.9D

Uživatelský avatar
Pasul
Řidič
Řidič
Příspěvky: 85
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Pasul »

Podle mě je to nesmysl. Baterie se nanabíjí napětím, ale proudem. A proto ty desetiny voltu nemají význam. Důležité je, jakým proudem se baterie nabíjí. To bych měřil já. Zkuste si o tom něco vygooglit (Jak správně nabíjet baterii).
Diagnostika VW, Škoda, Seat, Audi od 1990 až po současnost, Editace Km, PIN IMMO, Klíče, Klubáci nápich zadara, kontakt na SZ, http://www.autopujcovna-pk.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
DOLLYm
Člen klubu
Příspěvky: 593
Registrován: 16.12.2008 22:44
Bydliště: Blovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od DOLLYm »

To je sice do jisté míry pravda, ale každopádně nízké napětí indikuje nedokonalou funkci alternátoru..

Uživatelský avatar
Pasul
Řidič
Řidič
Příspěvky: 85
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Pasul »

To zřejmě ano. Ale aby to muselo být přesně 14,4 V se mě nezdá.
Diagnostika VW, Škoda, Seat, Audi od 1990 až po současnost, Editace Km, PIN IMMO, Klíče, Klubáci nápich zadara, kontakt na SZ, http://www.autopujcovna-pk.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
DOLLYm
Člen klubu
Příspěvky: 593
Registrován: 16.12.2008 22:44
Bydliště: Blovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od DOLLYm »

Hodnota 14,4V znamená zdravý alternátor.. Pokud je hodnota BEZ VĚTŠÍ ZÁTĚŽE níže (a to 13,7V bezpochyby je), tak je prostě vadnej.. Opotřebovaný uhlíky, sběrací kroužky, regulátor apod..

Uživatelský avatar
Goauld
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4727
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Goauld »

Pasul píše:Podle mě je to nesmysl. Baterie se nanabíjí napětím, ale proudem. A proto ty desetiny voltu nemají význam. Důležité je, jakým proudem se baterie nabíjí. To bych měřil já. Zkuste si o tom něco vygooglit (Jak správně nabíjet baterii).
Napětí a proud jsou dvě neoddělitelné součásti, jedno bez druhyho neexistuje ! Desetiny voltu naopak mají velkej význam a hrají velkou roli při plném a správném nabíjení baterie. Při určitých podmínkách lze baterie nabíjet vyšším napětím a to kvůli rychlosti nabíjení. V konečné fázi nabíjení ale hodnota nikdy nesmí přesáhnout u 12V baterie 14.4V nabíjecího napětí, jinak může dojít k nevratnymu poškození baterie, lidově se tomu říká přebíjení.
Pokud alternátor nabíjí napětím 13.7V nabije baterii něco kolem 50% její kapacity, což konkrétně u autobaterie je kritická hodnota zničení baterie. Nějakou dobu to může vypadat v pořádku, ale za čas to baterii zničí, protože uvnitř dochází k sulfataci elektrod.
Ano opravdu je duležity jakým proudem se baterie nabíjí, jelikož nabíjecí proud by neměl být vyšší, než je 0,1 celkové kpacity. Nižším proudem se prodlužuje doba nabíjení. Baterie si v podstatě vezme proudu tolik kolik potřebuje, ale nesmí přesahovat určitou hranici, kdy může dojít vlivem vysokyho počátečního proudu ke zkratování desek a tím pádem k naprostymu zničení baterie.

Než vypustíš takovou větu, že si máme něco vyguglit, tak si musíš být 100% jistej, že máš pravdu. Pravdu mít nemůžeš, protože kdybys gůglil tak by našel například tohle http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/elek ... 2/olov.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; a zjistil bys co že to ta baterie vůbec je a jak vlastně funguje :wink:

Až si to prostuduješ, můžeš mě v něčem opravit :drinks:
GOLF IV 1.9TDI ; Jeep Grand Cherokee WK2 5.7 HEMI

Uživatelský avatar
Pasul
Řidič
Řidič
Příspěvky: 85
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Pasul »

Goauld - Ano ohmův zákon znám. To nás na škole učili.
Pokud alternátor nabíjí napětím 13.7V nabije baterii něco kolem 50% její kapacity, což konkrétně u autobaterie je kritická hodnota zničení baterie.
Zajímalo by mě, jak jsi došel k hodnotě 50%. Znáš toleranci součástek v regulátoru napětí? Jak docílíš přesného 14,4V???
Diagnostika VW, Škoda, Seat, Audi od 1990 až po současnost, Editace Km, PIN IMMO, Klíče, Klubáci nápich zadara, kontakt na SZ, http://www.autopujcovna-pk.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
Pasul
Řidič
Řidič
Příspěvky: 85
Registrován: 24.02.2006 21:02
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Pasul »

Kouknul jsem se na ty regulátory. Všechny jsou na jmenovité napětí 14 V (VW - 14,5V jsem našel. Přiznávám. Ale to už se zase přebíjí ne? ). Žádných 14,4V nikde není. S touto 50% teorií při 13,7V by jste nabíjeli baterii pouze na nějakých 75%. Nejde přesně zaručit 14,4V. Ale udělám ještě jednu věc. Vezmu měřák a změřím to na všech autech co mám ve firmě. A teď myslím opravdový měřící přístroj s true RMS s vysokou přesností. Samotného mě to velmi zajímá.
Diagnostika VW, Škoda, Seat, Audi od 1990 až po současnost, Editace Km, PIN IMMO, Klíče, Klubáci nápich zadara, kontakt na SZ, http://www.autopujcovna-pk.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
tom.ik
VWagenista
VWagenista
Příspěvky: 1327
Registrován: 07.11.2009 16:10
Bydliště: Písek ok.F-M sev.morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od tom.ik »

Ty jo to je hezká debata ted jen zjistit pořádně kdo má pravdu :blush:
SEAT ALHAMBRA 1.9 Tdi 85 kW+chip od Tdi Drapek
vw golf IV 1.9Tdi 81kW+chip
škoda SUPERB 1.8T tiptr. LPG
BMW 320i 6V,vw golf I 1.6i,golf II 1.6D,golf III 1.9D

Uživatelský avatar
Goauld
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4727
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Goauld »

No jo přiznávám se, schválně sem to přehnal, je to necelých 75%, ale víceméně to na situaci nic nemění. Zmeř všechny auta a uvidíš, že většina z nich bude dávat přesně 14.4V a některy co mají v horším stavu altik budou někde nad 14V. Alternátory sice mají toleranci 0,4V ale Bosch ve VW dává 14.4.
Ne každá olověná baterie je stejná, je jich víc druhů a víc systémů uvolňování energie. Přesny nabíjení se používá spíš u gelových baterií, kde to opravdu nesmí přesáhnout 14,4V jinak to tu baterku neuvěřitelně ničí. Do aut sou sice hloupější baterie a nabíjení tam není tak přesny, ale prostě podle napětí alternátoru poznáš jestli je dobrej.
Ale na konec mě je to fuk, jezděte si s čím hcete a řešte to až začne svítit nějaká kontrolka, moje peníze to nejsou.

Eště to řeknu jinak, víc lidsky. 13,7 není tak hrozny, ale alternátor se nezlepší. Jak dlouho v tom autě je, 10 let ? To je myslím slušná výdrž, ale lepší už nebude, dokud ho někdo nerepasuje.
GOLF IV 1.9TDI ; Jeep Grand Cherokee WK2 5.7 HEMI

danny6
Řidič
Řidič
Příspěvky: 118
Registrován: 26.08.2009 18:44

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od danny6 »

Potřeboval bych poradit před měsícem jsem měnil altik a teď mi po nastartování bliká dobíjení a pak zhasne když to zmerim tak mi dává 14.1v nevíte čím to může být?? Dík

Uživatelský avatar
Goauld
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 4727
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od Goauld »

Blikání je divny, alternátor nemusí mít úplně v pořádku regulátor napětí. Nicméně pokud kontrola rychle zhasne a nebliká to třeba minutu, tak to nemusí být žádnej problém.
GOLF IV 1.9TDI ; Jeep Grand Cherokee WK2 5.7 HEMI

danny6
Řidič
Řidič
Příspěvky: 118
Registrován: 26.08.2009 18:44

Re: Kolik je správné dobijeci napětí

Příspěvek od danny6 »

Dela to vetsinou prvni start po delsi dobe. Zacne blikat a napise mi to dobijeni do dilny a pak to zmizi neni to ani mesic co se tam daval repasovanej.

Odpovědět

Zpět na „Interiér + Elektro“