KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

1995 - 20..

Moderátoři: M@rty74, michall

Odpovědět
Uživatelský avatar
hiero
Pilot
Pilot
Příspěvky: 805
Registrován: 13.02.2009 15:18
Bydliště: Štúrovo, Slovensko

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od hiero »

taak po vymene vsetkych styroch pruzin zo znizenych za standart, tlmice ostali povodne, tycky stabilizatora a kompletne spojovacie tyce riadenia, horne ulozenie s loziskami a puky prednych ramien tie boli pred troma rokmi plus nove pneu som dnes isiel na geometriu a vysledok je suprovy vid foto. mechanik povedal ze take hodnoty hlavne odklony a vsetko okolo zadnej napravy na ktorej sa neda nic nastavovat u tak stareho auta uz davno nevidel..... :mrgreen: ked som videl hodnoty pred nastavenim zbiehavosti prednych kolies som bol so svojou robotou a to vymenou spojovacich tyci ktorych dlzku som nastavoval klasickym metrom na hodnotu odmeranu zo starej celkom spokojny :smoke:
Přílohy
IMAG0524.jpg

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od Marek77 »

Tomu se nedá říct jinak, než značka ideál ;-).

mirdys
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 26
Registrován: 05.08.2013 15:48
Bydliště: Tábor

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od mirdys »

kubenec píše:Tak jsem dnes byl na Geometrii po víkendové výměně tlumičů a pružin. Výsledek je velmi pozitivní. Záklonna pravým kole je z původních 2,45st nově 3,33st. Což je už v limitech :good:
Jste si jistý, že tady oba mluvíte o záklonu? Jestli si to ze školy dobře pamatuju, tak záklon se měří u rejdového čepu, tady žádný rejdový čep (tyč) není, analogií rejdového čepu u téhe nápravy je imaginární spojnice mezi dolním čepem na rameni a horním úchytem tlumiče, ale nedokážu si představit, jak by tohle měřili na geometrii. Mám takový pocit, že ty úhlové hodnoty o kterých tu mluvíte je tzv. odklon nebo příklon.

Uživatelský avatar
kubenec
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2011
Registrován: 30.12.2009 19:10
Bydliště: Praha 10 - VWršovice

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od kubenec »

Zde je pěkný článek.
http://www.autoznalosti.cz/index.php/po ... nikol.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Odesláno z mého ME173X pomocí Tapatalk 2

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od Marek77 »

Nene, záklon lze měřit bez problému i na nápravách McPherson. A rovněž se tomu říká pořád stejně - záklon rejdového čepu, někdy závlek. Jedná se o úhel, který svírá osa daná dvěma body (horním uložením tlumiče a spodním čepem nápravy) s kolmicí na vodorovnou osu vozu (svislicí). Měří se zcela běžně na všech typech geometrií - od optiky po laser.

Přiložený obrázek je pohled na vozidlo z levé strany.
zaklon.jpg
zaklon.jpg (14.45 KiB) Zobrazeno 4230 x
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 16.01.2014 17:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
smolda
Člen klubu
Příspěvky: 3493
Registrován: 21.11.2010 16:42
Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od smolda »

Můžu potvrdit Markova slova, nedávno jsem na geometrii po výměně kuláků byl. Sice se nenastavuje, ale měří se i tak.
Malá Veškrnová :roll:
Don't worry, be happy

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od Marek77 »

Budeš se možná divit, ale nastavit jej lze ;-). Literatura o tom sice nemluví, ale jde to (posunem nápravnice).

Stejným způsobem lze nastavovat i odklony kol. Tam se ovšem levá a pravá strana vzájemně ovlivňují, čili pokud na jedné straně odklon přidáš, na druhé straně se o stejnou hodnotu odklon kola zmenší (a naopak).

Je to zcela legitimní způsob nastavování nápravy, který je schválen výrobci vozidel. Pravdou je, že pokud se odklony a záklony nastaví posunem nápravy (mám na mysli prvovýrobu, případně GO nápravy s nutností její demontáže), nemělo by být třeba do nich zasahovat po celou dobu životnosti vozidla - proto se v literatuře udává, že tyto hodnoty se neseřizují.

Podíváš-li se nahoru na této straně do příspěvku, který sem dal hiero, konkrétně na ten protokol jeho měření, zjistíš, že ačkoli všechny hodnoty má "v zeleném", právě odklony kol přední nápravy tak úplně v cajku nejsou. Sice jsou hodnoty obou kol v toleranci, ale kdybych byl hnidopich, posunul bych nápravnicí nepatrně doleva. Stejně tak záklony - jsou sice "v zeleném", ale kdyby se nápravnice posunula dejme tomu tři až pět milimetrů dopředu, byly by uprostřed tolerančního pole, nikoli na kraji.

Uživatelský avatar
M@rty74
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2498
Registrován: 29.05.2010 21:14
Bydliště: Green town at Prague

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od M@rty74 »

Pánové odborníci - včera proti mě z mírné zatáčky vyrazil náklaďák, řidič čuměl někam pod nohy a to že byl víc než třetinou šířky v mém jízdním pruhu ho vůbec netrápilo... Inu nezbylo mi než dupnout na brzdu a vydat se pravou stranou auta směrem na rozmlácený okraj vozovky s dírami velikosti a hloubky zahradního jezírka. Odhaduji, že jsem do toho vletěl v rychlosti 20-30km. Po zastavení a předchozích ranách jsem si myslel, že jsem PP kolo rozmlátil a možná i urazil. Náklaďák samozřejmě odjel, ani snad nepřibrzdil dobytek jeden... Po krátké obhlídce jsem viděl, že kolo je nafouklé a nejeví žádné nedostatky. Opatrně jsem vyjel a vydal se dál. Hned po návratu na silnici jsem měl volant rovně, auto ovšem jelo doprava. Vyrazil jsem tedy do servisu. Auto jsme zvedli prohlídli, spodek, kolo šlo na vyvažovačku a potom auto na geometrii. Její výsledek přikládám. Vše se po seřízení zdá ok až na záklon PP kola. Upřímě - mechanik nevěděl co s tím, já byl rád, že mě vzali hned a ochotně tak jsem neprudil, zaplatil a odjel. Opravdu se záklon dá na našich autech dohnat posunem nápravnice ??? Nerad bych si napáchal víc škody nežli užitku. Druhá otázka - co se stane, když to nechám tak jak to je ? Bude to mít vliv na jízdní vlastnosti nebo třeba na opotřebení pneumatik ???

P.S. Obě přílohy jsou stejné, jen jsem nevěděl zda bude obrázek čitelný...
Přílohy
Scan.jpg
Scan.pdf
(223.87 KiB) Staženo 48 x
Neptejte se mě, proč Vám to, či ono bylo smazáno nebo zamčeno - NESPLŇOVALO TO PRAVIDLA SAG sekce!!!
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....

Uživatelský avatar
kubenec
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2011
Registrován: 30.12.2009 19:10
Bydliště: Praha 10 - VWršovice

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od kubenec »

Co treba ohnuty tlumic? Pokud si brzdil a vlitnul do diry, tak proc ne.

Vliv by to az tak velky mit nemelo.
Taha to jeste po tom serizeni? Ja to mel taky, az po vymene tlumicu se to zlepsilo. A gumy jsem mel v cajku a to jsem s tim najel cca 20t.

Odesláno z mého HD2 pomocí Tapatalk 2

Uživatelský avatar
M@rty74
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2498
Registrován: 29.05.2010 21:14
Bydliště: Green town at Prague

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od M@rty74 »

Tlumič vypadá dobře, od misky k těhlici je rovný, pístnice vypadala taky rovná.
Jinak po seřízení je vše asi ok - auto jede jak a kam má, když pustím volant jede rovně, nikam netáhne, takže opravdu až na tu jednu hodnotu záklonu ...
Neptejte se mě, proč Vám to, či ono bylo smazáno nebo zamčeno - NESPLŇOVALO TO PRAVIDLA SAG sekce!!!
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....

Uživatelský avatar
matko001
Závodník
Závodník
Příspěvky: 639
Registrován: 19.06.2012 23:32
Bydliště: Amsterdam NL

KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od matko001 »

Posun napravnice, alebo vymena silentblokov/ramena. Mne pomohlo to rameno.
Rodinny Ford Galaxy 2003, 1.9 TDI 96kw, 6 st.
Vozitko mojej polovicky: Ford Focus mk1 2000, 1.8 benzin
Byvale rodinne auto: Ford Mondeo 2003 kombi, 2.0 TDCi, 6 MMT

Uživatelský avatar
BigBang
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 6909
Registrován: 11.12.2009 16:39
Bydliště: DuchcoVW & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od BigBang »

teď je otázka jaký hodnoty záklonu byly před offroad vložnkou ;)
Hliník
Mulťák v nouzi
Wartburg 353 Tourist

ex: Golf III variant 1.4 1995 - šel do světa; !RIP!: Sharan 1.9 TDI PD 85kW 2001 sociál s koženym volantem, Polo 86c 2f 1.3 40kW 1992

Detailing Club

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od Marek77 »

Ta odchylka je nepatrná, na jízdní vlastnosti to pravděpodobně nebude mít vliv. Spíš než tlumič bych se přikláněl k ohnutí ramene (směrem vzad), ale je to tak nepatrná odchylka, že bych to snad ani neřešil.

Uživatelský avatar
smolda
Člen klubu
Příspěvky: 3493
Registrován: 21.11.2010 16:42
Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od smolda »

Typoval bych to spíš na ohnuté rameno, tu pecku absorbovalo především rameno. Tlumič má jen jeden pevnej bod a tudíž by se mu nemělo nic stát. Vím kdo by ti rameno minimálně půjčil a ke koupi by nebylo moc drahý.
Malá Veškrnová :roll:
Don't worry, be happy

Marek77
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 3883
Registrován: 24.02.2006 21:02

Re: KOLA, GEOMETRIE: geometrie náprav

Příspěvek od Marek77 »

Taky mě jeden napadá..... ;-)

Ale jak jsem psal výše - já bych tak nepatrnou odchylku snad ani neřešil. Hodnota tzv. diference záklonů (rozdíl mezi záklony vlevo a vpravo) nesmí být víc než 1°. A to, jak vidno z protokolu, má ještě velkou rezervu.

Odpovědět

Zpět na „SAG - Sharan Alhambra Galaxy“