MOTOR, STARTÉR: nejde startér
-
- Nový člen
- Příspěvky: 19
- Registrován: 17.01.2012 16:25
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Dik . Taky už jsem na to přisel , a maš pravdu , volnoběžka už je vyměněná a starter jako novej.
- Skyppy
- Člen klubu
- Příspěvky: 1265
- Registrován: 03.07.2010 07:11
- Bydliště: Březová - Oleško
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
To su rád. Tak ať slouží dlohá léta. Ty staré volnoběžky byly mnohem lepší a mnohem méně poruchovější. Ale co naděláme.
-
- Nový člen
- Příspěvky: 25
- Registrován: 14.03.2011 00:44
- Bydliště: Plzen jih brána Brd
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Startér - jeho funkce, nejběžnější poruchy.
Startér (nebo také často užívaný název spouštěč) je mechanismus, který slouží k roztočení motoru na minimální otáčky, během kterých se motor nastartuje. Jde vlastně o opak alternátoru, protože spotřebovává vyrobenou elektrickou energii, kterou přemění na pohybovou energii umožňující roztočení motoru. V automobilech se používají elektrické startéry. Otáčky potřebné k nastartování motoru jsou obvykle u zážehových motorů kolem 40-150 ot/min, u vznětových motorů pak 80-200 ot/min.
Funkční startér musí mít tyto základní vlastnosti:
• Musí roztočit motor za jakýchkoliv klimatických podmínek
• Po úplném zasunutí pastorku do věnce setrvačníku musí startér dávat maximální točivý moment
• Musí být schopen vydržet zpětný zážeh motoru a musí být chráněn proti vysokým otáčkám při nevysunutí pastorku ze záběru
• Po nastartování se musí navrátit do výchozí polohy, aby byl připraven pro další starty
Princip činnosti startéru s výsuvným pastorkem
• Otočením klíčku zapalování sepne spínací skříňka proud a spínací cívka startéru (elektromagnet) je napájena proudem. Spínací cívka vtáhne dovnitř své jádro. Přitom dochází k pohybu páky - vidličky startéru, která vysouvá pastorek s volnoběžkou do záběru ozubeného věnce setrvačníku motoru.
• Po plném vysunutí pastorku do záběru dojde k mechanickému sepnutí kontaktů na elektromagnetu a dochází k roztočení jak samotného startéru, tak také celého motoru vozu. Pokud je vše v optimálním stavu, motor by měl nastartovat.
• Po dokončení startování dojde k rozpojení elektrického obvodu stratéru a pružina mezi jádrem a elektromagnetem zajistí zasunutí pastorku do výchozí polohy.
Dnes se často používá startér s výsuvným pastorkem s převodovkou. Převodovka umožní dát startéru malé rozměry a velký výkon. V tomto typu startéru je mezi rotorem startéru a pastorkem planetová převodovka.
Startování by mělo trvat maximálně 5 sekund s nejvýše pěti starty za sebou s prodlevou cca 30 vteřin. Je-li start neúspěšný, je někde pravděpodobně závada. Startér má velkou spotřebu energie a proto pozor na vybití akumulátoru. Moderní vozy by neměly být roztahovány, protože vzniká reálná hrozba poškození katalyzátoru a rozvodů motoru.
Nejběžnější poruchy startéru
Startér běží naprázdno:
• pastorek se nevysouvá nebo je vadná volnoběžka (to může být špatně identifikovatelné, volnoběžka někdy může vypadat funkčně, ale při plném zatížení se protáčí).
• vylámané zuby na věnci setrvačníku.
Startér se otáčí pomalu nebo vůbec:
• opotřebené uhlíky (nejčastější příčina)
• vadná spínací cívka
• opotřebené ložiska nebo samomazná pouzdra startéru
• špatný elektrický kontakt
Startér (nebo také často užívaný název spouštěč) je mechanismus, který slouží k roztočení motoru na minimální otáčky, během kterých se motor nastartuje. Jde vlastně o opak alternátoru, protože spotřebovává vyrobenou elektrickou energii, kterou přemění na pohybovou energii umožňující roztočení motoru. V automobilech se používají elektrické startéry. Otáčky potřebné k nastartování motoru jsou obvykle u zážehových motorů kolem 40-150 ot/min, u vznětových motorů pak 80-200 ot/min.
Funkční startér musí mít tyto základní vlastnosti:
• Musí roztočit motor za jakýchkoliv klimatických podmínek
• Po úplném zasunutí pastorku do věnce setrvačníku musí startér dávat maximální točivý moment
• Musí být schopen vydržet zpětný zážeh motoru a musí být chráněn proti vysokým otáčkám při nevysunutí pastorku ze záběru
• Po nastartování se musí navrátit do výchozí polohy, aby byl připraven pro další starty
Princip činnosti startéru s výsuvným pastorkem
• Otočením klíčku zapalování sepne spínací skříňka proud a spínací cívka startéru (elektromagnet) je napájena proudem. Spínací cívka vtáhne dovnitř své jádro. Přitom dochází k pohybu páky - vidličky startéru, která vysouvá pastorek s volnoběžkou do záběru ozubeného věnce setrvačníku motoru.
• Po plném vysunutí pastorku do záběru dojde k mechanickému sepnutí kontaktů na elektromagnetu a dochází k roztočení jak samotného startéru, tak také celého motoru vozu. Pokud je vše v optimálním stavu, motor by měl nastartovat.
• Po dokončení startování dojde k rozpojení elektrického obvodu stratéru a pružina mezi jádrem a elektromagnetem zajistí zasunutí pastorku do výchozí polohy.
Dnes se často používá startér s výsuvným pastorkem s převodovkou. Převodovka umožní dát startéru malé rozměry a velký výkon. V tomto typu startéru je mezi rotorem startéru a pastorkem planetová převodovka.
Startování by mělo trvat maximálně 5 sekund s nejvýše pěti starty za sebou s prodlevou cca 30 vteřin. Je-li start neúspěšný, je někde pravděpodobně závada. Startér má velkou spotřebu energie a proto pozor na vybití akumulátoru. Moderní vozy by neměly být roztahovány, protože vzniká reálná hrozba poškození katalyzátoru a rozvodů motoru.
Nejběžnější poruchy startéru
Startér běží naprázdno:
• pastorek se nevysouvá nebo je vadná volnoběžka (to může být špatně identifikovatelné, volnoběžka někdy může vypadat funkčně, ale při plném zatížení se protáčí).
• vylámané zuby na věnci setrvačníku.
Startér se otáčí pomalu nebo vůbec:
• opotřebené uhlíky (nejčastější příčina)
• vadná spínací cívka
• opotřebené ložiska nebo samomazná pouzdra startéru
• špatný elektrický kontakt
- Přílohy
-
- starter.JPG (61.7 KiB) Zobrazeno 5532 x
-
- Nový člen
- Příspěvky: 25
- Registrován: 03.05.2012 13:09
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
zdar kluci tak konecne som sa dostal aj ja k starteru uz davnejsie som chcel ale nebol cas mal som problem ze auto neslo nastartovat na brnk baterka nova predvstrek nadstaveny a po 300000km uz bolo na case vymenit uhliky tak som to rozobral a bol pravi cas uhliky boli uz skoro cele zodrane a jeden mal uz nieco viac ako 4mm a startuje jak novy inak uhliky alternatora som uz tiez menil o 20000km skor
Ford Galaxy 1.9TDI 81Kw WGR .rv 1999
- smolda
- Člen klubu
- Příspěvky: 3494
- Registrován: 21.11.2010 16:42
- Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Na fotkách ani není vidět drážku na komutátoru od uhlíků. O to jednodušeji se pak opravuje startér.
Malá Veškrnová
Don't worry, be happy
Don't worry, be happy
-
- Nový člen
- Příspěvky: 25
- Registrován: 03.05.2012 13:09
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
aj ja som sa cudoval ze tam nieje ale to asi preto ze uhliky su dost siroke a su 4ry tak na tu plochu sa to tak neopotrebuje vymena celkom jednoducha
Ford Galaxy 1.9TDI 81Kw WGR .rv 1999
- mican
- Nový člen
- Příspěvky: 45
- Registrován: 19.08.2010 14:40
- Bydliště: Brno
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Ahoj, už asi 2 roky při teplotách pod 5st. mám horší starty. Motor chytá na drc, ale jak se ochladí, tak jako by startér neměl sílu s tím otočit. Při startu se startér pootočí a pak na cca na 1sek zastaví a pak hned naskočí motor. Nevěřili by jste jak je ta sekunda dlouhá když nevíte jestli odjedete nebo ne. Když hned po tom zkusím nastartovat znovu, tak už bez problému. Přes léto je to úplně v poho. Ale začínám mít obavu aby se to letos v zimě neprojevilo zrovna když to budu nejmíň potřebovat. Čím by to mohlo být že nemá sílu? Uhlíkama asi ne co?
Galax 1,9TDI PD 85kw 2005
- smolda
- Člen klubu
- Příspěvky: 3494
- Registrován: 21.11.2010 16:42
- Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
No jestli je tam od výroby, tak uhlíkama nejspíš jo, ale může to být i kombinace uhlíků a ještě kdo ví čeho. Klidně ho vyhoď ven a rozeber, není to zas až tak složitý. Blíží se zima....
Malá Veškrnová
Don't worry, be happy
Don't worry, be happy
- mican
- Nový člen
- Příspěvky: 45
- Registrován: 19.08.2010 14:40
- Bydliště: Brno
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Tak jsem ho nechal zrepasovat za 1500,- až zas uhodí raní mrazíky, uvidím jestli to bylo opravdu jen startérem.Kéž by
Galax 1,9TDI PD 85kw 2005
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Chlapi, dá se rozebrat cívka startéru za účelem výměny silových kontaktů uvnitř? Případně jak na to?
Díky...
Díky...
- smolda
- Člen klubu
- Příspěvky: 3494
- Registrován: 21.11.2010 16:42
- Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Je to sice wopruz, ale jde to. Musíš ale mít po ruce natopenou stáložárou pájku (200 - 300Watt stačí), abys odpájel kontakt vysouvací cívky z krytu cívky. No a pak už se jen modlit, aby ten kryt nebyl příliš dobře přilepenej k plášti cívky.
Malá Veškrnová
Don't worry, be happy
Don't worry, be happy
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Tak nakonec zásah do útrob cívky nebyl třeba. Problém byl jinde, ačkoli ne zas tak daleko:
Dlouho se potýkám s tím, že mi nechce startovat teplý motor. To ostatně nejsem sám. Startovací dávka paliva na MAX, k tomu přepínací relé pro oblbnutí snímače teploty motoru při startu - to jsou rovněž známé věci, a pořád to nebylo to pravé. K tomu před pár lety částečná repase startéru (pouzdra) a taky nic. O všem jsem tu na fóru už psal. Vyměnil jsem baterku minulý týden - moje byla po smrti. Však ani s novou 100Ah baterkou to nechtělo točit nijak ochotně - spíš nijak, než ochotně. Tak mi došla trpělivost a vyndal jsem startér s tím, že na něm musím něco najít, protože to už není normální. A našel.....
Matice na jednom z pevných kontaktů cívky (na tom, co z něho vede splétaný drát k plusovým uhlíkům) byla z nějakého důvodu jakoby opálená, ojiskřená a zcela spečená s podložkou po ní. Očko na tom silovém splétaném drátu bylo upálené na víc než polovině obvodu, prostě nebylo - tudíž jsem usoudil, že tam asi dlouhodobě řádil přechodový odpor a pěkně to hořelo.
Ta matka ani nešla odšroubovat z toho kontaktu dolů, jak to bylo spečené. Vypadalo to, jako kdybyste to vzali céóčkem. Musel jsem matku těsně podél závitu odříznout, aby povolila, pak šla dolů.
Vyměnil jsem všechna pouzdra, uhlíky, volnoběžku a hodil to do auta.
Přátelé - tak, jak mi teď startuje auto, nestartovalo nikdy za celých téměř osm let, co ho mám!!! Startovací dávku paliva jsem s naprostým klidem vrátil na původní defaultní hodnotu, vyřadil jsem i to oblbovací relé. Teplý motor mi chytá úplně stejně, jako motor studený - na čtvrtý šťouch. Prostě TA-TA-TA-TA a vrčí. Navíc rozdíl v otáčkách startéru před opravou a nyní je natolik znatelný, že to snad ani není možné.
Celá repase startéru mě vyšla na cca 700 korun a osm hodin (mojí vlastní) práce.
Dlouho se potýkám s tím, že mi nechce startovat teplý motor. To ostatně nejsem sám. Startovací dávka paliva na MAX, k tomu přepínací relé pro oblbnutí snímače teploty motoru při startu - to jsou rovněž známé věci, a pořád to nebylo to pravé. K tomu před pár lety částečná repase startéru (pouzdra) a taky nic. O všem jsem tu na fóru už psal. Vyměnil jsem baterku minulý týden - moje byla po smrti. Však ani s novou 100Ah baterkou to nechtělo točit nijak ochotně - spíš nijak, než ochotně. Tak mi došla trpělivost a vyndal jsem startér s tím, že na něm musím něco najít, protože to už není normální. A našel.....
Matice na jednom z pevných kontaktů cívky (na tom, co z něho vede splétaný drát k plusovým uhlíkům) byla z nějakého důvodu jakoby opálená, ojiskřená a zcela spečená s podložkou po ní. Očko na tom silovém splétaném drátu bylo upálené na víc než polovině obvodu, prostě nebylo - tudíž jsem usoudil, že tam asi dlouhodobě řádil přechodový odpor a pěkně to hořelo.
Ta matka ani nešla odšroubovat z toho kontaktu dolů, jak to bylo spečené. Vypadalo to, jako kdybyste to vzali céóčkem. Musel jsem matku těsně podél závitu odříznout, aby povolila, pak šla dolů.
Vyměnil jsem všechna pouzdra, uhlíky, volnoběžku a hodil to do auta.
Přátelé - tak, jak mi teď startuje auto, nestartovalo nikdy za celých téměř osm let, co ho mám!!! Startovací dávku paliva jsem s naprostým klidem vrátil na původní defaultní hodnotu, vyřadil jsem i to oblbovací relé. Teplý motor mi chytá úplně stejně, jako motor studený - na čtvrtý šťouch. Prostě TA-TA-TA-TA a vrčí. Navíc rozdíl v otáčkách startéru před opravou a nyní je natolik znatelný, že to snad ani není možné.
Celá repase startéru mě vyšla na cca 700 korun a osm hodin (mojí vlastní) práce.
- vikino1
- Jezdec
- Příspěvky: 200
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: SK-TO
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Marek a nové uhlíky si tam naletoval?
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Mira077
- Nový člen
- Příspěvky: 45
- Registrován: 24.02.2006 21:02
- Bydliště: Brno
Re: MOTOR, STARTÉR: nejde startér
Chlapi dá se vymontovat startér z vrchu,nebo je to lepší ze spodu? Přestal mě ďfungovat startér(jen v něm cvaká) na firmě,tak přemýšlím že bych ho vyhodil sám a mrknul na něj než to odnesu na repas. Na laně se mě to nechce odtahovat do servisu a roztlačovat,nebo roztahovat kvůli rozvoďáku,z toho mám trochu strach