Zlata slova. Porovnani z vlastni zkusenosti mam mezi Scoutem (Haldex II) a A6 2.5TDI Avant Quattro (Torsen). Torsen je takovej prisneji mechanickej. Nuda ale neni ani jedno. Haldexu se sice ne moc, ale s trochou snahy preci necha pomotat siska, takze je lepsi mit v aute ESP. Navic, neposila kroutak tam, kde se zrovinka snazi ESP provest opak (pribrzdovani). Vzhledem k tomu, ze prodleva kontroly/iniciace korekce je u celeho systemu slusne nizka ESP(cca 3ms), Haldex(cca pod 20ms), neni uz ani ta elektronicka ctyrkolka tak zla. Dojit ovsem zklamani, ze v aute je Torsen misto Haldexu, to zatim stale nechapu.pásovec píše:Torsen, ktery se hlavne proslavil jako quattro (pouze u velkych audi s podelne ulozenym motorem) je permanentni ctyrkolka, ktera vyuziva MECHANICKY diferencial. Vetsinou je vykon rozdelen 50/50, ale dle podminek se muze menit dle potreby!!!! Novy system Haldex(2 a vys) je teoreticky taky permanentni ctyrkolka, ale RIZENA ELEKTRONICKY. Vzdy je to min 90/10. Dle aktualni situace se prubezne behem nekolika milisekund meni pomer - i nezavisle na prokluzu kola!!! - (na rozdil od systemu Haldex prvni generace). To znamena, jizda z kopce, do kopce, poloha plynoveho pedalu, zatizeni vozu a apod. Pri rozjizdeni je to napr. rozdeleno automaticky 50/50. Jezdim s auty s obema systemy, tak muzu porovnat. Haldex muze nekoho bavit vic, da se pomer menit pridavanim plynu - napr zatacky si muzete uzivat mnohem vice. Haldex by mel mit i nizsi spotrebu. Na druhou stranu torsen do uzkych asi jen tak nedostanete.
http://www.youtube.com/watch?v=dSP87ET596M
Jinak, pro ty, kdoz si poradi anglicky, celkem pekny popis ruznych technickych vyporadani se s pohonem typu vsechnohrab najdete na http://www.autozine.org/technical_schoo ... on_4wd.htm .
Lukasv