Aquaplaning
Aquaplaning je stav, při němž pneumatiky vozidla jedou po vodním filmu místo toho, aby jely po povrchu vozovky.Tento stav vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem. Vzniká tím, že drážky při vyšší rychlosti nestíhají odvádět vodu pří otáčení a voda na pneumatice vytvoří tento film
Které faktory hrají svou roli při aquaplaningu?
• Objem a hloubka drážek a s tím spojený odvod vody.
• Tvar běhounu, čili kontaktní plochy s vozovkou.
• Průměrný tlak v pneumatikách.
2. Rychlost
• Čím větší rychlost na mokré vozovce, tím menší kontakt s vozovkou a menší prostor pro efektivní odvádění vody.
3. Hloubka vody na vozovce.
Aquaplaningu můžete předcházet pomalejší jízdou na mokré vozovce a správnou hloubkou a tvarem drážek dezénu. V létě je minimální hloubka dezénu stanovena na 3mm, u zimních pneumatik je to 4 mm. Při menší doporučené hloubce dezénu pneumatiky ztrácejí své vlastnosti.
Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1,6 mm. Pokud se začnou sjíždět i tyto, je nejvyšší čas na výměnu pneumatik.
Obrázek: Redukce kontaktu pneumatiky s vozovkou při vyšší rychlosti.