Wiki: Valivý odpor

Encyklopedie a slovníček pojmů pro témata zaměřená na pneumatiky, ráfky, alu-kola, šrouby,
podložky a veškeré příslušenství týkající se problematiky obutí vozu.

Valivý odpor

Příspěvek od admin »

Valivý odpor

Valivý odpor je jednou z hodnot udávaných na nových energetických štítcích pneumatik pod označením
“Energetická účinnost pneumatiky“. Tato hodnota udává, jak velký vliv budou mít pneumatiky na snížení
emisí CO2 a hlavně na spotřebu paliva. Nejlepší známkou je A, nejhorší pak G. Rozdíl mezi písmeny je
zhruba jeden litr na tisíc kilometrů. Jedná se o druh tření, které vzniká mezi pneumatikou při jejím valivém
pohybu a pevnou podložkou vozovky. Čím snáze se pneumatika odvaluje, tím méně pohonných hmot
se spotřebovává a tím méně zplodin vzniká. Velikost valivého odporu se udává jako koeficient valivého
odporu. Tento koeficient, který je podkladem pro značení pneumatik v EU, se zjišťuje z poměru valivého
odporu k zatížení pneumatiky v kilogramech na jednu tunu (CR v kg/t). Koeficient valivého odporu u
moderních pneumatik se v průměru pohybuje v rozmezí hodnot 1 – 1,2.

Valivý odpor ovlivňuje mnoho faktorů – konstrukce pneumatiky, správné nahuštění pneumatiky, stav
vozovky (vrstva vody vysoká 0,5 mm na vozovce může zvýšit valivý odpor až o 50%).

Tento údaje je dd 1.11.2012 součástí povinného značení pneumatik viz energetický štítek.

Zdroj

Pneumatitky.cz - pneumatiky

Doplnit informaci

Zpět na „Pneumatiky & kola“