Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Benzínové agrégáty

Moderátor: Olaf87

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od vwKarelV »

Jak jezdit, aby to pro motor bylo optimální?
Automobilky na jednu stranu musí motory zmenšovat, aby obstály před tlakem na snížení papírové spotřeby paliva, na tu druhou ale musí také musí nabízet motory použitelné v co nejširším spektru otáček, které budou mít příjemný projev a budou uživatelsky přívětivé.

To je nejtěžší právě v nízkých otáčkách, kde musí turbomotory - za nedostatku přirozeného objemu - pracovat s obrovskými tlaky v momentě, kdy se motor pohybuje ve sférách, kdy není jednoduše schopen připravenou směs optimálně zpracovat. To vede k fenoménu, pro nějž se vžilo označení LSPI, Low Speed Pre-Ignition, tedy předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, jinými slovy při nízkých otáčkách.
Snadno se to může stát u jakéhokoli auta s nepříznivým poměrem hmotnost/objem motoru. K čemu dochází, je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře. A to může motor rychle a vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp. Podle Wagenblasta je právě tohle tím, co dnes downsizované motory ohrožuje nejvíce.
Neustálé zvyšování výkonu spojené se zmenšováním motorů pochopitelně vyvolává obavy co do jejich životnosti. Zákazníky bývají akcentovány, automobilkami bagatelizovány s ohledem na to, že současná přesnost konstrukce nových motorů nečiní z hlediska životnosti problematickými ani litrové výkony okolo 200 koní.

Mezi obě tyto strany ale nyní se svým vyjádřením vstupuje Joachim Wagenblast, šéf výzkumu a vývoje motorových systémů u americké pobočky firmy Mahle, mluví překvapivě realisticky.
Wagenblast radí nepřetěžovat downsizovaný motor v nízkých otáčkách, prostě mu „nešlapat na krk”, když se sotva probouzí k životu turbo. I když se také v těchto momentech dokáže motor chovat uživatelsky příjemně, činí tak na úkor své životnosti.
Proto, chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jednu, dvě rychlosti níže. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perfektně - v nějakých 3 tisících otáčkách LSPI opravdu nehrozí.
Třeba takový 1,2 TSI prý je (no, dnes spíše byl) skoro nezničitelný motor, i pokud z něj budete dolovat poslední kapky výkonu. Naopak pokud budete řadit podle toho, jak vám samo auto radí (protože spotřeba...?!?!?!) a v 70 km/h jej budete plně zatěžovat na šestý rychlostní stupeň, vydrží méně. To je paradox downsizingu nyní potvrzený i od jedné z nejpovolanějších osob světa automobilových motorů...

Jaké máte zkušenosti, budete nejlépe vědět sami - tedy jaké jsou ty Vaše?
Mějte se krásně a ať vám Vaše vozy parádně slouží ještě dlouho!
Naposledy upravil(a) vwKarelV dne 19.02.2019 14:03, celkem upraveno 2 x.
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

Gašpo
Řidič
Řidič
Příspěvky: 110
Registrován: 27.07.2017 14:41

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od Gašpo »

Neviem ako je to u trojválcov, ale u "klasiky" 1.2 a 1.4 TSI hrozí predčasné zapálenie zmesi pri skutočne nízkych otáčkach, pod 1500. Ničmenej je pravda, že digitálny ekologický našeptávač takú jazdu doporučuje, automatická prevodovka ju aj realizuje a sú ľudia, ktorí takto jazdia aj s manuálom. Komu niet rady...
Ja som to tu už písal, že takto ani spotrebu neznížite. Ak áno, tak o zanedbateľnú hodnotu, ktorá má možno význam aby motor prešiel emisnými euronormami, pre praktické využitie ale úplná blbosť.
Ja osobne a moja polovička tiež, nejazdíme pod 2000 otáčok a pri radení to vytočíme aspoň k 2800 - 3000 ot. Takže v obci skutočne na trojku. Dlhodobú spotrebu máme na 6,1 litra.
Ono úplne stačí ak má človek pre motor cit, aby ho netrápil. Človek, ktorý si myslí, že motor naopak trpí vyššími otáčkami cit pre motor evidentne nemá. :wink:
Ja som zase dávnejšie čítal vyjadrenie nejakého Nemca, ktorý priamo na vývoji TSI pracoval. Preniesol vetu "Ak budete trápiť motor neustále na 3000 otáčok, verte že vám vydrží dvakrát toľko, než keď ho budete podtáčať podľa ekologických doporučení." 8)

Uživatelský avatar
vwKarelV
Řidič
Řidič
Příspěvky: 128
Registrován: 29.03.2018 08:22

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od vwKarelV »

Ba,ba... ono je to v souladu s jednou větou, na kterou jsem zde natrefil a která se mi moc líbila:
"Pro motory obecně platí, že cokoli pod 1400 otáček je špatně."

Škoda jen, že tahle rada nějak nefunguje specielně pro rozjíždění - kde naopak platí, že cokoli nad 1400 otáček je také špatně, neb tady zas u našich miláčků hrozí, že zahoří spojka - tahle potíž se tu (bohužel) ostatně také najde v diskuzích.
Řešení? = prý: i do kopce se lze rozjet i s takto nízkými otáčkami, aniž by se motor dusil a pak ani ten smrad ze spojky nehrozí - chce to jen si to "nacvičit".

Z toho bohužel plyne, že naši miláčkové neblahým vývojem utrpěli hned 2x ... 1.) downsizingem motoru + 2.) downsizingem spojky !
No, co naplat.
Naposledy upravil(a) vwKarelV dne 19.02.2019 16:40, celkem upraveno 1 x.
VW Golf Variant VII 1.2 TSI 81kw *2016

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od JirkaVys »

Cokoliv pod 2tis otáček mi přijde už málo.
Kor v případě dvouhmotového setrvačníku, který tím trpí nejvíce, k tomu se přidá nějaký vymol a velký otřes... No a problém je na světě.
Jinak není problém aby spojka manuálu vydržela kolem 200tis km, u automatu i mnohem víc v případě dieselu. Ale dost tomu pomáhá i chtíč pedálu na podlaze a všechna síla právě na tyto komponenty.

U manuálu si otáčky pohlídáš, u automatu je to horší ale i tak auta namotají pěkná čísla, ale to spíš v případě dieselu, u benzínu je to horší, kolikrát tam jsou slabé převodové skříně.

Uživatelský avatar
ladaf
Závodník
Závodník
Příspěvky: 696
Registrován: 12.08.2015 08:24

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od ladaf »

Proc pletes do temy benzin naftu? Nafta ma svou sekci.
Golf VII Variant Highline 1,4 TSI 6G Černá Deep perleť

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od JirkaVys »

Tak to napsal jinam no, lepší než kdyby na to zakládal nové téma. Ty tu všude také pleteš kde co, kde kam, tak zbytečně všude nepridavej nějakou hloupou zprávu, co kdo má udělat nebo kde to má být, případně úžasné otázky a rady, je to totiž zcela k ničemu. :-D

davo_svk
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 15
Registrován: 28.05.2018 17:34

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od davo_svk »

Ja ked idem v meste, tak už pri 53kmh mi tam DSG hodí 6ku, Auto ide na 950-1100 otackach (pri 59kmh) a ide plynulo, ticho, nič neduní, ked zatlacim plyn tak je tam aj ťah. VW CC Motor 3.6FSI

Niečo iné to je ale pri 1.2TSI Octavii, Tam sa riadim tym ze auto nech ma 1500otacok. Pri studenom motore mu aj tak viac ako 1500 nerobi dobre, ale ho ani nepodtáčam. Už má 235tis km, a uplne bez problémov. Spotreba parádna 5,4l.
Toto isté pri 1,8TSI (kód BZB) Superb. 215tis km. Tiez uplne bez problemov.

Takze Všetky informacie o tom ako to nové preturbené motory s nizkym objemom nevydržia su hoaxy. Spomente si na staršie atmosferické motory, ktorý z nich vydržal tolko bez problemov? Pamatam sa na tie kraviny 1.6tky, 2.0ky, 1,4Mpi a pod.. Cista katastrofa, furt s nimi boli problémy.

Cize staci jazdit normalne, Menit olej (ja to robim kazdych 10tis) starat sa o to auto celkovo a vydrží.
Vlastné
Volkswagen CC - 3.6 FSI V6 220KW - 4Motion
A častá jazda tiež s
Skoda Karoq 1.5 TSI DSG
Skoda Octavia 1.2TSI
Opel Corsa 1.2 TwinPort

poucher
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 35
Registrován: 23.07.2010 09:10

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od poucher »

vwKarelV píše:Jak jezdit, aby to pro motor bylo optimální?
Automobilky na jednu stranu musí motory zmenšovat, aby obstály před tlakem na snížení papírové spotřeby paliva, na tu druhou ale musí také musí nabízet motory použitelné v co nejširším spektru otáček, které budou mít příjemný projev a budou uživatelsky přívětivé.

To je nejtěžší právě v nízkých otáčkách, kde musí turbomotory - za nedostatku přirozeného objemu - pracovat s obrovskými tlaky v momentě, kdy se motor pohybuje ve sférách, kdy není jednoduše schopen připravenou směs optimálně zpracovat. To vede k fenoménu, pro nějž se vžilo označení LSPI, Low Speed Pre-Ignition, tedy předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, jinými slovy při nízkých otáčkách.
Snadno se to může stát u jakéhokoli auta s nepříznivým poměrem hmotnost/objem motoru. K čemu dochází, je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře. A to může motor rychle a vážně poškodit - mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp. Podle Wagenblasta je právě tohle tím, co dnes downsizované motory ohrožuje nejvíce.
Neustálé zvyšování výkonu spojené se zmenšováním motorů pochopitelně vyvolává obavy co do jejich životnosti. Zákazníky bývají akcentovány, automobilkami bagatelizovány s ohledem na to, že současná přesnost konstrukce nových motorů nečiní z hlediska životnosti problematickými ani litrové výkony okolo 200 koní.

Mezi obě tyto strany ale nyní se svým vyjádřením vstupuje Joachim Wagenblast, šéf výzkumu a vývoje motorových systémů u americké pobočky firmy Mahle, mluví překvapivě realisticky.
Wagenblast radí nepřetěžovat downsizovaný motor v nízkých otáčkách, prostě mu „nešlapat na krk”, když se sotva probouzí k životu turbo. I když se také v těchto momentech dokáže motor chovat uživatelsky příjemně, činí tak na úkor své životnosti.
Proto, chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jednu, dvě rychlosti níže. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perfektně - v nějakých 3 tisících otáčkách LSPI opravdu nehrozí.
Třeba takový 1,2 TSI prý je (no, dnes spíše byl) skoro nezničitelný motor, i pokud z něj budete dolovat poslední kapky výkonu. Naopak pokud budete řadit podle toho, jak vám samo auto radí (protože spotřeba...?!?!?!) a v 70 km/h jej budete plně zatěžovat na šestý rychlostní stupeň, vydrží méně. To je paradox downsizingu nyní potvrzený i od jedné z nejpovolanějších osob světa automobilových motorů...

Jaké máte zkušenosti, budete nejlépe vědět sami - tedy jaké jsou ty Vaše?
Mějte se krásně a ať vám Vaše vozy parádně slouží ještě dlouho!
jezdím přesně tak jak píše ten chlápek z DE, jak se zahřeje, jde do otáček, beztak musí, jinak by to moc nejelo:-), každopádně absolutně doporučuju ignorovat toho rádce, v životě jsem s tim autem neměl problém, co se motoru týče...dělám to stejně i s tou 1.4 (103Kw)

mějte se

Pantani
Profík
Profík
Příspěvky: 1166
Registrován: 27.10.2009 22:32

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od Pantani »

Jak to jako mám dělat s DSG7? Ta klidně nechá motor válet na 1150/min a už 10 let se nic netváří že by se kazilo.

Jezdit s motorem v obci na 2800+/min mi přijde zbytečný, když to pustíš o 1000 níž, bude ti to podle mýho muset žrát tak o litr míň.
Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Highline / Golf 7.5 GTI Performance DSG by @Motorpower 215 kW/450 Nm.

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od JirkaVys »

Jojo a také mnohem více karbonu v motoru a zanesené turbo s regulací.

Pantani
Profík
Profík
Příspěvky: 1166
Registrován: 27.10.2009 22:32

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od Pantani »

Nechce se mi věřit, že by to měl bejt takovej velkej problém - obzvlášť pokud bys to držel pod 2 tis., což se mi zdá na moderní motor furt dost. Docela by mě zajímal rozdíl v karbonizaci mýho a tvýho auta, když ty držíš 3 tis. a já velmi běžně (zejména v obci) těsně přes 1 tisíc.
Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Highline / Golf 7.5 GTI Performance DSG by @Motorpower 215 kW/450 Nm.

JirkaVys
Profík
Profík
Příspěvky: 1110
Registrován: 11.09.2016 14:37

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od JirkaVys »

O 3tis nepadlo ani slovo. Bohatě stačí něco málo nad 2tis otáček. Pod cca 1800 ot se "netočí" ani turbo, tudíž dochází k jeho zanaseni, ale i celého systému karbonem v mnohém větší míře. Nehledě na to, že pokud se jezdí na tyhle týrací otáčky, pak přichází další element jako jsou díry v silnicích a všelijaké otřesy v těchto otáčkách... To také dělá své. A další věcí je naklápění lopatek turba, pokud jednou za čas nejedete v otáčkách na "doraz", alespoň na chvilku, pak dojde k zatuhnuti regulace.
Je to jako když porovnáš auto z dálnic a města nebo mezi městy. U dálnic je jasné, že to nikdo na 1500 otáčkách nedrží v té rychlosti, kdežto mezi městské auto a čistě městské auto je v nízkých otáčkách pořád nebo každou chvíli, takže tomu ještě přispívat je docela škoda a zbytečné. Ale je to na každém, jestli si někdo myslí že motor umře dřív při 2500ot a jezdí do 2000ot a to mu přijde strašně moc, pak je to jeho volba :))

Jinak napsat moderní motor... Vývoj moderních motorů skončil před 10 až 15 lety, od té doby je to pouze o vývoji co nejnižších emisí...

caddy I
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 234
Registrován: 01.01.2009 06:30

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od caddy I »

Zajímavá debata :wink:
Máme doma G7 1.0 6q, tam samozřejmě tomu motoru "vyhovím", zbytečně to nepodtáčím, ale pod 2tis.ot. jezdím běžně, protože třeba 90km/hod odpovídá cca 1800ot... obce "tahám" i na čtyřku, ale jak cítím že to je málo, dávám za tři - nápovědu k řazení na displayi více - méně ignoruju.
Tak a teď manželka má novýho Sportsvana 1.0 DSG7 a jsme u toho - člověk kouká na kolik málo otáček se to kolikrát "vrtí"... ale náhodou si osvojila zajímavej způsob jízdy (manuální řazení teda vůbec nepoužívá), jezdí na "S" a roviny kde dosahuje třeba 80 a víc a "S"ku se nechce ještě řadit, tak si jenom ťukne "D"čko, automat odřadí o jednu i více stupňů, otáčky padají třeba někam nad 1500 a auto si jen ševelí.
Obecně si myslím že není problém v jízdě na malý otáčky, jen jde o to jak tomu motoru v tu chvíli "nakládám" pokud jedu z mírnýho kopečka na šetsku, je tam třeba 1200ot, sotva se dotýkám plynu a motor nezatěžuju tak myslím že je to v pořádku - jde tam minimum paliva, tudíž není třeba se obávat karbonizace atd...

Uživatelský avatar
kubisz
VWexpert
VWexpert
Příspěvky: 2873
Registrován: 10.07.2013 10:51
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od kubisz »

no jde o to, jestli je to o tlaku v systemu, nebo o zatezi...
ex. Touran 1T2, 1.9TDi, 77kW, BLS, 2007, MQ250
ex. Touran 1T3, 2.0TDi, 103kW, CFHC, 2014, DQ250
Touran 5T1, 2.0TDi, 110kW, DFGA, 2019, DQ381

caddy I
Jezdec
Jezdec
Příspěvky: 234
Registrován: 01.01.2009 06:30

Re: Jezdíte tak, aby to motor "nebolelo"?

Příspěvek od caddy I »

O jakém tlaku? a v jakém systému?

Odpovědět

Zpět na „Motory - benzín“