Servisní intervaly se přitom liší podle stáří vozu, stylu jízdy i doporučení výrobce. V následujícím
přehledu najdete zásadní momenty, kdy byste návštěvu servisu neměli odkládat.
Pravidelné servisní návštěvy = spokojený vůz
Ať už jezdíte se svým autem roky, nebo ho teprve plánujete pořídit nové třeba přes autoúvěr,nezapomínejte na pravidelnou údržbu. Něco možná zvládnete sami, ale v řadě případů se bez
odborného servisu neobejdete.
První servis po záběhu
až 3 000 kilometrů. Zahrnuje kontrolu záběhu motoru, dolití kapalin, dotažení spojů a ověření
správné funkce všech systémů. Výrobci tuto prohlídku často označují jako „záruční“, protože její
zanedbání může mít vliv na platnost záruky.
Pravidelné výměny oleje a filtrů
motorového oleje, olejového a vzduchového filtru se doporučuje zpravidla každých 10 000–15 000
kilometrů, případně jednou ročně (některé moderní vozy s „long-life“ oleji však umožňují delší
intervaly dle specifikace výrobce). U vozidel provozovaných převážně ve městě je výměnu zvlášť
důležité neodkládat, pravidelná údržba zásadně ovlivňuje životnost motoru.
Kontrola brzd, tlumičů a podvozku
měl zkontrolovat odborný servis vždy při pravidelných servisních prohlídkách., případně dříve
při známkách opotřebení – například při prodloužené brzdné dráze či horší ovladatelnosti vozu.
Pravidelná kontrola podvozku pomáhá odhalit i méně nápadné poškození z provozu, jízdy přes
výmoly nebo po nárazu do obrubníku.
Servis klimatizace a interiéru
alespoň jednou ročně. Součástí servisu je dezinfekce výparníku, výměna kabinového filtru a kontrola
chladicího média. Předejdete tím nejen zápachu, ale i množení bakterií a plísní.
Rozvodový řemen a velké servisní prohlídky
jedním z dražších servisních úkonů. Interval výměny se liší podle typu motoru, obvykle se pohybuje
mezi 90 000 až 180 000 km. U motorů s rozvodovým řetězem může být situace odlišná – výměna se
provádí jen při známkách opotřebení nebo poruše. Zanedbání výměny rozvodového řemene může
vést k vážnému poškození motoru. Doporučuje se řídit se pokyny výrobce a ideálně kombinovat
tento zásah s dalšími úkony v rámci tzv. velkého servisu.
STK a emisní kontrola
od první registrace). Neplatná STK znamená nejen riziko pokuty, ale také nemožnost vozidlo legálně
provozovat. Obě procedury se provádějí zpravidla při jedné návštěvě, doporučuje se spojit je s
běžnou servisní kontrolou.
Sezónní údržba (jaro/podzim)
výměnu pneumatik, zkontrolovat stav provozních kapalin, baterie, brzd a světel. Na podzim často
dochází i k servisu klimatizace nebo přípravě vozu na zimní podmínky. Jde o rychlou, ale důležitou
rutinu, která vám ušetří nepříjemnosti na silnici.
Pro klid na cestách
Pravidelný servis znamená vyšší bezpečnost a delší životnost vozu. Vedená servisní historie navíczvyšuje hodnotu auta při jeho případném prodeji. Pokud zvažujete koupi nového auta na autoúvěr,
počítejte s tím, že pravidelný servis bude nejen podmínkou dobrého technického stavu.