Proč se na startování používají autobaterie? Proč nejsou li-ion?

Co se děje kolem VW.

Moderátoři: LukaSHek, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
admin
Administrator
Administrator
Příspěvky: 832
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: Serverovna
Kontaktovat uživatele:

Proč se na startování používají autobaterie? Proč nejsou li-ion?

Příspěvek od admin »

Baterie jsou klíčovou součástí mnoha moderních zařízení, od automobilů po notebooky. Ačkoli slouží stejnému účelu – poskytovat energii pro provoz zařízení – jejich konstrukce, technologie a nabíjecí cykly se výrazně liší.


Nabíjecí cykly a životnost baterií
Nabíjecí cyklus je definován jako proces úplného vybití a následného úplného nabití baterie. Počet těchto cyklů, které baterie zvládne, přímo ovlivňuje její celkovou životnost.


Baterie v noteboocích:
Počet cyklů: Moderní lithium-iontové baterie v noteboocích mají životnost přibližně 300 až 500 nabíjecích cyklů. To neznamená 300 až 500 nabití, ale úplných cyklů. Například pokud baterii vybíjíte vždy jen na 50 % a poté ji nabijete zpět na 100 %, dokončíte jeden celý cyklus po dvou takových nabitích. Vaše baterie do notebooku HP tedy může vydržet 2-4 roky běžného provozu.

BATERIE DO NOTEBOOKU A ADAPTÉRY

Degradace: S každým nabíjecím cyklem dochází k mírnému snížení kapacity baterie. Po dosažení uvedeného počtu cyklů může kapacita klesnout na úroveň, která již neumožňuje efektivní provoz notebooku.


Autobaterie:
Počet cyklů: Tradiční olověné autobaterie jsou navrženy pro menší počet hlubokých nabíjecích cyklů, obvykle kolem 200 až 400. Nicméně v běžném provozu jsou vystaveny spíše mělkým cyklům, protože jsou průběžně dobíjeny alternátorem během jízdy. Díky moderním software autobaterie volvo XC60 vydrží cca 5-7 let.

Degradace: Faktory jako časté hluboké vybíjení, nedostatečné dobíjení nebo dlouhodobé nečinnosti mohou vést k sulfataci desek a snížení kapacity baterie.

Porovnání nabíjecích procesů


Notebooky:
Nabíjení: Notebooky jsou obvykle nabíjeny pomocí externího napájecího adaptéru. Moderní nabíjecí obvody řídí proces nabíjení tak, aby minimalizovaly opotřebení baterie. Doporučuje se udržovat úroveň nabití mezi 20 % a 80 % pro prodloužení životnosti baterie.


Údržba: Pravidelná kalibrace baterie může pomoci udržet přesné měření kapacity a prodloužit její životnost.


Automobily:
Nabíjení: Autobaterie jsou nabíjeny během provozu vozidla pomocí alternátoru. Při krátkých jízdách nebo v chladném počasí nemusí dojít k úplnému nabití, což může vést k postupnému vybíjení. Doporučuje se pravidelně kontrolovat stav nabití a v případě potřeby použít externí nabíječku.

Údržba: U tradičních olověných baterií je důležité pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu a čistotu svorek. Moderní bezúdržbové baterie tyto požadavky eliminují, ale stále je vhodné sledovat jejich stav.

Co k tomu víc...

Ačkoli baterie v noteboocích a automobilech slouží k ukládání a poskytování energie, jejich konstrukce, technologie a nabíjecí cykly se liší. Pochopení těchto rozdílů a správná péče o baterie může výrazně prodloužit jejich životnost a zajistit spolehlivý provoz zařízení.
Přílohy
autobaterie-80ah-800a-volvo-xc60-ii-246-bosch.jpg
autobaterie-80ah-800a-volvo-xc60-ii-246-bosch.jpg (33.26 KiB) Zobrazeno 926 x

Uživatelský avatar
vaha
VWsenior
VWsenior
Příspěvky: 2017
Registrován: 24.02.2006 21:02
Bydliště: královehradecký kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč se na startování používají autobaterie? Proč nejsou li-ion?

Příspěvek od vaha »


acko
Nový člen
Nový člen
Příspěvky: 10
Registrován: 21.06.2023 19:02

Re: Proč se na startování používají autobaterie? Proč nejsou li-ion?

Příspěvek od acko »

Nejak nechapu tenhle post. Pb baterky vydrzi min deep cyklu nez li-ion. Takze v aute klidne muzou byt, jen staci upravit nabijeni. Staci chtit.


admin píše:
13.02.2025 23:34
Doporučuje se pravidelně kontrolovat stav nabití a v případě potřeby použít externí nabíječku.

Údržba: U tradičních olověných baterií je důležité pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu a čistotu svorek. Moderní bezúdržbové baterie tyto požadavky eliminují, ale stále je vhodné sledovat jejich stav.
To nikdo nedela. Lidi ani nemaj nabijecku. A pak se divi ze jim baterka vydrzi par let. Celej problem autobaterek dneska je ze to je delany na provoz se zapnutym motorem. Kazdopadne nic nebrani tomu pouzivat li-ionky. Sam o tom uvazuju az mi zas ve skutru odejde.

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“