faceliftem. Nejlepší kompaktní elektromobil současnosti nepatří k prodejním hitům – jmenuje se Volkswagen
ID.3.
Lepší než konkurence
Zdá se vám tvrzení v úvodu tohoto článku až příliš sebevědomé? Tak se pojďme společně zamyslet.Kompaktních elektromobilů totiž dnes na trhu není mnoho. V této kategorii bojuje Stellantis elektromobily
odvozenými od klasických spalovacích vozů. Špičkové elektromobily ale dnes vypadají jinak. Tyto limituje
univerzální podvozková platforma, omezená kapacita baterií i nepříliš výkonný motor.
Nejlepší elektromobily nižší střední třídy dnes prostě vypadají poněkud jinak. Hledejte je u Renaultu, Kii, MG,
Cupry a Volkswagenu. Právě Volkswagen ID.3 ale nabízí mix vlastností, které z něj dělají možná nejlepší volbu.
Začněme třeba praktičností a prostorností. Volkswagenu se podařilo z čistě elektrické podvozkové plošiny MEB
vydolovat maximum. Rozvor natažený na hodnoty známé u třídy větších vozů slibuje královský prostor pro
posádku. Cupra Born a Volkswagen ID.3 si navíc vyšší stavbou karoserie poradily se známým problémem
elektromobilů. Zadní sedadla mohou být ukotvena výše, a tak se na nich sedí pohodlně. Tady hodně ztrácí
zejména Renault.
Jakmile dojde na jízdní vlastnosti a kultivovanost projevu, ze špičky mizí i Kia e-Niro. Velký točivý moment
elektromotoru prostě předokolky obecně špatně přenášejí na asfalt a zbývající trojice s pohonem zadních kol
tak má jednoznačně navrch. Kia navíc nemá ani kdovíjak odhlučněný podvozek, což u jinak tichého
elektromobilu opravdu vadí.
Možná poněkud překvapivě se ve všech výše uvedených aspektech dvojici koncernu Volkswagen nejvíce
přibližuje MG 4. Kdo se vyrovná s jeho extravagantním vzhledem, tomu může skutečně dobře posloužit. Faktem
však je, že v celkové dotaženosti Evropané Číňany předčí.
A sesterské finále? To dopadne pro ID.3. Ve prospěch Volkswagenu hovoří už pohled do ceníku. Podobně
vybavená ID.3 je výrazně levnější než ekvivalentní Born. Po faceliftu už navíc ani neplatí, že by Born měl
kvalitnější interiér. Vlastně naopak. Pasažéři vpředu budou s materiály spokojeni v obou vozech. Vzadu ale
inženýři Cupry poněkud šetřili. Vítěz je tedy jasný.
ID.3, nebo Golf?
Otázkou ovšem je, zda Volkswagen ID.3 má co nabídnout i ve srovnání s jeho zřejmě největší konkurencí, kterouje bratrský etalon nižší střední třídy s nápisem Golf na zádi. Na pořízení vychází samozřejmě dráž elektromobil. V
rozumně bohaté výbavě a s baterií o kapacitě 59 kWh, která stačí k reálnému dojezdu kolem 350 kilometrů,
vyjde asi na milion, v závislosti na slevě, kterou dostanete u dealera. Golf je samozřejmě levnější, ale při
dorovnání výbavy zjistíte, že nijak dramaticky. S elektromobilem naopak ušetříte na servisu. Žádné výměny
oleje, žádné výfuky a podobné "spalovací" autodíly. Jednoduše, pokud máte kde nabíjet, může být ID.3 lepší
volba než klasický Golf.