MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Motory s rotačními čerpadly (1Z, AHU, AFN a AVG) mají snímač teploty motoru stejný s benzinovou Felicií. Má žlutý nebo modrý proužek a originální číslo dle Etky je 6U0 919 501B.
Jinak ohledně startů, resp. doby žhavení: Nejčastější problém je v tom, že zmiňovaný snímač teploty motoru proměřuje. Prostě lže. Ono to nemusí být o mnoho - stačí třeba, aby proměřoval o pět stupňů, což pro běžný provoz skoro ničemu nevadí, ale může to způsobovat problémy se studeným startem. Bez VAGu to prakticky nepoznáte.
Nejlepší a jediný zaručený test snímačů teplot je právě pomocí VAGu: Pokud je motor studený (ale musí být naprosto studený, tedy aby stál alespoň osm až deset hodin), zkontrolujte v poli 007 bloků hodnot teploty paliva, nasávaného vzduchu a vody. Tyto tři hodnoty musí být v daném okamžiku stejné (dovolený rozdíl je do 3°C). Pokud zjistíte, že teplota jednoho ze senzorů je jiná, než dvě ostatní, lze předpokládat, že daný snímač proměřuje.
Žhavení má být u našich motorů v činnosti od teploty motoru +10°C níže. Tedy je-li teplota motoru menší nebo rovna +10°C, je žhavení v činnosti. Čili kolem nuly už musí žhavení minimálně tři až pět sekund běžet. Přirozeně platí, že čím je nižší teplota motoru, tím delší je doba žhavení.
Dožhavení je činnost žhavicích svíček po úspěšném startu motoru. Prakticky to znamená, že jakmile motor naskočí, žhavicí svíčky stále žhaví, a to po dobu až tří minut od startu (opět podle teploty motoru). Tato funkce má vliv na kulatější chod chladného motoru, snížení kouřivosti a emisí. Dožhavení se (kromě uplynutí určitého času) deaktivuje také překročením otáček motoru přes 2500 rpm.
Pokud se svíčky vyndají a připojí přímo na baterku, musí po malé chvilce (tak do pěti sekund) začít špička svíčky svítit oranžově. Odběr svíčky je cca 12 ampér, postupně klesá na 7-8 ampér. Při výměně je prakticky jedno, jaký typ svíčky se použije. Osvědčené značky jsou BERU, BOSCH a podobně. Ale je to prakticky jedno. Myslím si, že je dobré, aby všechny byly stejné. Není dobré, když třeba dvě jsou BOSCH a dvě třeba BERU - sice všechny jsou schválené, ale může se stát, že každá může mít malinko jinou charakteristiku, jiný průběh žhavení atp.........
Jinak ohledně startů, resp. doby žhavení: Nejčastější problém je v tom, že zmiňovaný snímač teploty motoru proměřuje. Prostě lže. Ono to nemusí být o mnoho - stačí třeba, aby proměřoval o pět stupňů, což pro běžný provoz skoro ničemu nevadí, ale může to způsobovat problémy se studeným startem. Bez VAGu to prakticky nepoznáte.
Nejlepší a jediný zaručený test snímačů teplot je právě pomocí VAGu: Pokud je motor studený (ale musí být naprosto studený, tedy aby stál alespoň osm až deset hodin), zkontrolujte v poli 007 bloků hodnot teploty paliva, nasávaného vzduchu a vody. Tyto tři hodnoty musí být v daném okamžiku stejné (dovolený rozdíl je do 3°C). Pokud zjistíte, že teplota jednoho ze senzorů je jiná, než dvě ostatní, lze předpokládat, že daný snímač proměřuje.
Žhavení má být u našich motorů v činnosti od teploty motoru +10°C níže. Tedy je-li teplota motoru menší nebo rovna +10°C, je žhavení v činnosti. Čili kolem nuly už musí žhavení minimálně tři až pět sekund běžet. Přirozeně platí, že čím je nižší teplota motoru, tím delší je doba žhavení.
Dožhavení je činnost žhavicích svíček po úspěšném startu motoru. Prakticky to znamená, že jakmile motor naskočí, žhavicí svíčky stále žhaví, a to po dobu až tří minut od startu (opět podle teploty motoru). Tato funkce má vliv na kulatější chod chladného motoru, snížení kouřivosti a emisí. Dožhavení se (kromě uplynutí určitého času) deaktivuje také překročením otáček motoru přes 2500 rpm.
Pokud se svíčky vyndají a připojí přímo na baterku, musí po malé chvilce (tak do pěti sekund) začít špička svíčky svítit oranžově. Odběr svíčky je cca 12 ampér, postupně klesá na 7-8 ampér. Při výměně je prakticky jedno, jaký typ svíčky se použije. Osvědčené značky jsou BERU, BOSCH a podobně. Ale je to prakticky jedno. Myslím si, že je dobré, aby všechny byly stejné. Není dobré, když třeba dvě jsou BOSCH a dvě třeba BERU - sice všechny jsou schválené, ale může se stát, že každá může mít malinko jinou charakteristiku, jiný průběh žhavení atp.........
-
- Řidič
- Příspěvky: 99
- Registrován: 21.09.2012 20:53
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
cau. tak uz mam taky problemy s starty uz ted a to je pi ranu +10°C. auto toci moc dlouho(cca 10 sekund) a stejne dlouho se pak i hadaji valce . po ujeti necelých 2 km do prace a uz auto startuje jak nove a bez problemu.
menil sem rele 109 ale bez výsledku. tak me napada uz jedine žhavící svíčka.
ALE KOLIK JICH MA MOJE AUTO? nevim ani na jakem miste motoru jsou. motor 81kw afn 1.9tdi
menil sem rele 109 ale bez výsledku. tak me napada uz jedine žhavící svíčka.
ALE KOLIK JICH MA MOJE AUTO? nevim ani na jakem miste motoru jsou. motor 81kw afn 1.9tdi
vw sharan 1.9 tdi 85KW 4MOTION highline 2001
- the.max
- Člen klubu
- Příspěvky: 531
- Registrován: 24.10.2012 15:31
- Bydliště: Bílina
- Kontaktovat uživatele:
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
tvoje auto bude mít čtyři.
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Žhavicí svíčky jsou na čtyřválcovém motoru skutečně čtyři - každá jedna pro jeden válec. Jsou snadno viditelné a vyměnitelné, domnívám se, že to zvládne šestileté dítě.
Žhavicí svíčky se nacházejí na hlavě válců vpředu (ve směru jízdy) vedle vstřikovačů. Jsou spojené plastovým pevným vodičem, takovou jakoby lištou, která vede elektřinu ke všem svíčkám současně. Tuto je třeba odcvaknout (lehkým pohybem nahoru) ze všech svíček a poté svíčky vyšroubovat dlouhým trubkovým klíčem č.10.
Montáž se provádí v opačném pořadí demontáže. Pozor na utahovací moment svíček!!! Nejlépe je použít momentový klíč, případně utahovat opravdu jedním prstem na malé ráčně. Pokud se totiž svíčky přetáhnou moc silně, zdeformuje se jejich dosedací plocha, která se zkratuje na kladnou (plusovou) část hrotu svíčky a je hotovo. Doporučuji závity nových svíček mazat grafitem, mědí, případně molykou.
Celé je to práce tak na čtvrt hodiny.
Žhavicí svíčky se nacházejí na hlavě válců vpředu (ve směru jízdy) vedle vstřikovačů. Jsou spojené plastovým pevným vodičem, takovou jakoby lištou, která vede elektřinu ke všem svíčkám současně. Tuto je třeba odcvaknout (lehkým pohybem nahoru) ze všech svíček a poté svíčky vyšroubovat dlouhým trubkovým klíčem č.10.
Montáž se provádí v opačném pořadí demontáže. Pozor na utahovací moment svíček!!! Nejlépe je použít momentový klíč, případně utahovat opravdu jedním prstem na malé ráčně. Pokud se totiž svíčky přetáhnou moc silně, zdeformuje se jejich dosedací plocha, která se zkratuje na kladnou (plusovou) část hrotu svíčky a je hotovo. Doporučuji závity nových svíček mazat grafitem, mědí, případně molykou.
Celé je to práce tak na čtvrt hodiny.
-
- Nový člen
- Příspěvky: 3
- Registrován: 21.10.2013 14:14
žhavení - prodloužení
ahoj, nikde sem to nemohl najít, jak se dá prodloužit žhavení na SAG 1, motor 1Z, ? je tam nejspíš nějaká stará plastová ŘJ.
postupem jako na rotačkách s hlinikovou ŘJ to nejde, neví někdo?
modedit: stačí najít nejblíže podobné téma a tam dát dotaz
postupem jako na rotačkách s hlinikovou ŘJ to nejde, neví někdo?
modedit: stačí najít nejblíže podobné téma a tam dát dotaz
- msvicko
- Nový člen
- Příspěvky: 15
- Registrován: 13.09.2014 21:07
- Bydliště: Náchod
- Kontaktovat uživatele:
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
dá se přez VAG zjistit stav žhaviček? případně jak. děkuji
- smolda
- Člen klubu
- Příspěvky: 3493
- Registrován: 21.11.2010 16:42
- Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Nejjednodušší je sundat napájecí rampu a kusem kabelu vyzkoušet jednotlivý žhavky - jedním koncem kabelu na "+" svorku baterky, druhým koncem šrtnout o kontakt žhavky. Pokud je jiskra intenzivní, žhavka je dobrá, pokud je jiskra mdlá a nebo vůbec žádná, žhavka je na výměnu. K takovýmu zkoušení použij kabel s průřezem alespoň 6 milimetrů čtverečních.
Malá Veškrnová
Don't worry, be happy
Don't worry, be happy
- msvicko
- Nový člen
- Příspěvky: 15
- Registrován: 13.09.2014 21:07
- Bydliště: Náchod
- Kontaktovat uživatele:
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
ok, dík za odpověd
- kubenec
- VWsenior
- Příspěvky: 2011
- Registrován: 30.12.2009 19:10
- Bydliště: Praha 10 - VWršovice
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Smoldo, ze se nestydis. Lepsi je to pres ampetmetr z rozsahem do 20A. Mela by mit asi 14A.
Odesláno z mého HD2 pomocí Tapatalk 2
Odesláno z mého HD2 pomocí Tapatalk 2
- 11mAjA11
- Moderátor
- Příspěvky: 9062
- Registrován: 13.09.2008 15:42
- Bydliště: Small Town in North Moravia
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Jo to si taky myslím páč se může stát že se topné tělísko uvnitř nějak zbortí.
Obvod tam sice bude, ale žhavit to nebude na špičce, kde má, ale třeba v půli tělesa v hlavě (zkrat) a poznáš prd..
A aby nějaký šťoura neřek, je to z vlastní zkušenosti..
Obvod tam sice bude, ale žhavit to nebude na špičce, kde má, ale třeba v půli tělesa v hlavě (zkrat) a poznáš prd..
A aby nějaký šťoura neřek, je to z vlastní zkušenosti..
- Přílohy
-
- .
- Obrázek1.png (109.06 KiB) Zobrazeno 3513 x
- smolda
- Člen klubu
- Příspěvky: 3493
- Registrován: 21.11.2010 16:42
- Bydliště: Berounsko, D5 Exit 28
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Problém je v tom, že je absolutně jedno jestli jí měříš měřákem a nebo "kabelem". Jedině je všechny vyšroubovat a po naživení proudem kouknout na špičku žhavky...
Jediná výhoda u měřáku je, že bys teoreticky měl poznat úbytek průřezu žhavícího drátu ve žhavce. U starší žhavky by to mohlo být klidně například 10A namísto dejme tomu 14A.
Jediná výhoda u měřáku je, že bys teoreticky měl poznat úbytek průřezu žhavícího drátu ve žhavce. U starší žhavky by to mohlo být klidně například 10A namísto dejme tomu 14A.
Malá Veškrnová
Don't worry, be happy
Don't worry, be happy
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Proud protékající svíčkou klesá, rozhodně není konstantní. Klesá poměrně významně, až o polovinu. Záleží na teplotě svíčky. Studená svíčka může mít klidně i kolem 14-16 Ampér, horká třeba méně než 8 Ampér. Spirály žhavicích svíček mají PTC charakteristiku, čili čím vyšší je jejich teplota, tím vyšší je el. odpor ( =tím nižší je proud).
Pokud byste chtěli zkoušet žhavicí svíčku připojením na zdroj v jejím demontovaném stavu, mějte na paměti, že to nemůžete dělat dlouho. Jen pár sekund a dost! Žhavicí svíčka zamontovaná do hlavy válců se má kam chladit - předává své teplo hlavě. Svíčka vymontovaná a položená třeba na stole nemá kam (kromě vzduchu) své poměrně značné teplo odevzdat a můžete ji zničit. Navíc některá vozidla mají svíčky určené pro nižší než palubní napětí, čili pokud takovou svíčku chcete kontrolovat připojením na baterku, můžete ji rovnou obloukem odhodit do kopřiv, protože takovým konáním ji okamžitě zničíte.
Pokud byste chtěli zkoušet žhavicí svíčku připojením na zdroj v jejím demontovaném stavu, mějte na paměti, že to nemůžete dělat dlouho. Jen pár sekund a dost! Žhavicí svíčka zamontovaná do hlavy válců se má kam chladit - předává své teplo hlavě. Svíčka vymontovaná a položená třeba na stole nemá kam (kromě vzduchu) své poměrně značné teplo odevzdat a můžete ji zničit. Navíc některá vozidla mají svíčky určené pro nižší než palubní napětí, čili pokud takovou svíčku chcete kontrolovat připojením na baterku, můžete ji rovnou obloukem odhodit do kopřiv, protože takovým konáním ji okamžitě zničíte.
- M@rty74
- Moderátor
- Příspěvky: 2498
- Registrován: 29.05.2010 21:14
- Bydliště: Green town at Prague
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Marku proč píšeš " některá vozidla mají svíčky určené pro nižší než palubní napětí" když se tu bavíme pouze o motorech v SAG ?
Tam je to tedy jak ?
Ptám se proto, že třeba pro AUY motor jsou žhavičky od různých výrobců buď pro 11V nebo 12V.
Například:
krátky kód NKG: 5605 dlouhý kód NGK: Y-732J napětí [V]: 12 intenzita elektrického proudu [A]: 5
Objednací kód BOSCH: 0250202023 Typ žhavicí svíčky: tyčová žhavicí svíčka Jmenovité napětí [V]: 11
A v příloze manuál nečastějších poškození...
Tam je to tedy jak ?
Ptám se proto, že třeba pro AUY motor jsou žhavičky od různých výrobců buď pro 11V nebo 12V.
Například:
krátky kód NKG: 5605 dlouhý kód NGK: Y-732J napětí [V]: 12 intenzita elektrického proudu [A]: 5
Objednací kód BOSCH: 0250202023 Typ žhavicí svíčky: tyčová žhavicí svíčka Jmenovité napětí [V]: 11
A v příloze manuál nečastějších poškození...
- Přílohy
-
- Bosch-zhavice.pdf
- (3.77 MiB) Staženo 91 x
Neptejte se mě, proč Vám to, či ono bylo smazáno nebo zamčeno - NESPLŇOVALO TO PRAVIDLA SAG sekce!!!
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....
-
- VWexpert
- Příspěvky: 3883
- Registrován: 24.02.2006 21:02
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Ano, bavíme se pouze o motorech SAG. A Ty jsi si úplně jist, že nové motory v třetí generaci našich rodinných vozů nemají svíčky na jiné napájecí napětí? Například 5V?
U motoru AUY je napájení 12V. Pokud jsou pro tento motor svíčky některých výrobců na 11V, pak se počítá s velkým poklesem napětí při žhavení. V principu je úplně jedno, zda ve 12V palubní síti jsou svíčky pro 11 nebo 12 voltů, to fakt nehraje roli.
Pod pojmem Intenzita el. proudu 5 A si nedokážu představit zhola nic. Ale možná jsem hloupý.
U motoru AUY je napájení 12V. Pokud jsou pro tento motor svíčky některých výrobců na 11V, pak se počítá s velkým poklesem napětí při žhavení. V principu je úplně jedno, zda ve 12V palubní síti jsou svíčky pro 11 nebo 12 voltů, to fakt nehraje roli.
Pod pojmem Intenzita el. proudu 5 A si nedokážu představit zhola nic. Ale možná jsem hloupý.
- M@rty74
- Moderátor
- Příspěvky: 2498
- Registrován: 29.05.2010 21:14
- Bydliště: Green town at Prague
Re: MOTOR, SVÍČKY: ranní starty, žhavení
Marku přesně proto jsou témata o nových modelech SA zvlášť, pokud jsi to nepřehlédl. A jen SA proto, že G je už zcela samostatný a odlišný model. Ptal jsem se na napájení jen z důvodu, že nejsem elektronik a proto mě to zajímalo - mám zkušenost se žárovkami, kde rozdíl jednoho voltu znamenal nemožnost záměny.
Tvůj dovětek o hlouposti moc nechápu - údaje o svíčkách jsou okopírovany z eshopu prodejce ND a ten je předpokládám převzal od výrobce...
Tvůj dovětek o hlouposti moc nechápu - údaje o svíčkách jsou okopírovany z eshopu prodejce ND a ten je předpokládám převzal od výrobce...
Neptejte se mě, proč Vám to, či ono bylo smazáno nebo zamčeno - NESPLŇOVALO TO PRAVIDLA SAG sekce!!!
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....
Pro své idealistické názory se zde často setkávám s nepochopením....