ABS - Antiblok kol pri brzdeni. AK sa kolo pri brzdeni dostane do smyku automaticky ho uvolni.
EDS - Rozsirena funkcia ABS. Je to elektronicka uzavierka diferencialu. Al mas lave kolo napr. na lade a prave na asfalte ked sa budes snazit rozbehnut diferencial prenesie vsetku taznu siku na kolo na lade a to sa zacne presmykovat. Vtedy zareaguje EDS a pribrzdi (pomocou brzdovej pumpy ABS natlaci brzdovu kvapalinu do brzd. stmena) kolo na lade a tazna sila sa cez diferencial prenesie na koleso na asfalte. EDS reaguje do max. rychlosti 30 km/hod. Potom uz nie. Cinnost EDS pri rozbehu sa prejavuje takymi istymi zvukmi ako ked je pri bzdeni v cinnosti ABS.
ASR - Je uz komunikacia aj s RJ motora a ak su obe hnacie kola v presmyku tak da pokym RJ motora aby ubrala plyn.
ESP - pridava okrem preklzu kol aj kontrolu smeru jazdy (cez snimac natocenia volanu) a vyhodnocuje vznik smykovych situacii.
EBD - El. rozdelovac brzdnej sily zabezpecuje max ucinok brzdy pri rozdielnom zatazeni a tym aj inej adhezii vozidla. Ak mas vozidlo na prazdno tak prenasa mensiu brzdnu silu na zadnu naravu aby obmedzl presmyk kola. Ak auto zatazis tak prennasa viac przdnej sily na zadnu napravu.
Len pre upresnie v minulosti sa na autach bez ABS na tento ucel pouzival takzvany zatazovy regulator ktory bol namontovany na zadnej naprave a od jej zatazenia reguloval vykon zadnych brzd. Po prichode ABS tento regulator zmyzol a zadne kola boli brzdene na plno s tym ze ak sa zablokovali tak ich ABS odblokovalo. Z EBD sa fukcia regulacie vykonu brzd opat vracia ale uz nie je mechanicka ale elektonicka a nie len pre zadnu napravu voci prednej ale pre kazde kolo zvlast.
EBA - Podpora nudzoveho brzdenia. System monitoruje rychlost a intenzitu supenia na brzdovy predal. Ak zsiti ze vodic rychlo stupil na brzdovy predal (napr pri koliznej situacii) automaticy zvysi brzdny ucinok lebo sofer z nohou tak rychlo a silno na pedal nezatlaci. Pri niektorych autach pri takomto brzdeni autamticky zacne blikat vystraznymi smeroukami.
MSR - System zabranuje presmyku kol z dovodu velkeho deceleracneho momentu vyvijanym brzdiacim motorom. Ak k tomuto stavu dojde da pokyn RJ motora aby mierne pridala plyn.
Vsetky tieto funkcie su integrovane v riadiacej jednotke ABS.
Ak ma auto ESP (automaticky v sebe zahrnuje aj funkciu ASR a EDS).
Pri novsich rocnikoj aj dalsie.
ABS ma na budikoch kontrolku a aj ESP ma na budikoch kontrolku.
Ked ESP zasahuje (koriguje) kontrolka ESP na budikoch blika.
ESP sa da aj vypnut (napr ked mas snehove retaze tak z toho mava haluze). Vypinac je na stredovej konzole v lavo dole vedkla klimy. Je na nom napis ESP. Vypnute ESP ti signalizuje kontrolka ESP na budikoch ktora stale svieti.
Takze ak chces zistit ci ma auto ESP hladaj spinac ESP a tiez kontrolku na budikoch.
Zo skusenosti ak budes mat raz auto z ESP druhe uz bez neho chciet nebudes.
al028_72.jpg
esp2.jpg